Home » Blog » Heeft reclame nog toekomst?

Heeft reclame nog toekomst?

Gepubliceerd op 16 februari 2020 om 11:01

Reclame is overal, kijk maar eens om je heen. We zien het bijna niet meer, zo gewend zijn we er aan geraakt. Of toch niet? Hebben we geaccepteerd dat we continue gebombardeerd worden met zogenaamde acties en “kom nu snel naar <piep>.nl”?

Reclame vòòr filmpjes op YouTube, reclame posts in onze Facebook feed. Bewegende reclame op nu.nl? of heeft u ook de adblockers ontdekt die deze wegfilteren? Om nu.nl maar even als voorbeeld te noemen; maarliefs 18 trackers die uw gedrag analyseren, de juiste reclame voor u zoeken en meer over u te weten willen komen. Met een simpele adblocker zijn die er prima uit te filteren. Bij YouTube gaat dat wat moeilijker, kijk je de reclame niet dan speelt het filmpje meestal ook niet. Het is toch een verademing om een film op Netflix te kijken zonder dat die 5 keer onderbroken wordt door reclameboodschappen van 5 tot 10 minuten, waar RTL4 de kroon spant.

 

Gaan we straks betalen om geen reclame meer voorgeschoteld te krijgen? Het Spotify model zeg maar; als je betaald krijg je die reclame er niet steeds doorheen (die overigens, net als op TV, 20% meer volume heeft dan de rest). En is dat dan geen vrijbrief om de reclame zo irritant mogelijk te maken? Want dan gaan de mensen de betaalde versie kiezen.
En wat gaat de reclame dan doen? Gaan ze andere kanalen zoeken? Ze moeten tenslotte hun producten aan de mens brengen. Ook de marketing wereld staat niet stil. Waar je vroeger al eens een nieuwsbrief kreeg van een bedrijf omdat ze je daar zowat toe gedwongen hadden (want dan krijg je 5% korting bij de volgende bestelling) heeft men het tegenwoordig over customer journeys. Reclame campagnes met uitgestippelde paden in krachtige CRM en marketing systemen. Van klantenkaart, aankoopgedragsanalyse met daaraan gekoppelde persoonlijke nieuwsbrieven of cookie based newsadds op portal sites (hey wat toevallig dat daar reclame voor is, daar heb ik net naar zitten kijken… Nee, dat is niet toevallig).

 

De volgende stap voor reclame? Ik zet in op AI (artificial intelligence) en predictive analytics. Men heeft nu zoveel marketing data verzameld dat men u gaat vertellen wat het volgende is wat u gaat kopen, handig, hoeft u er zelf niet meer over na te denken…


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.