Home » Blog » Webshopsoftware vs. koffie

Webshopsoftware vs. koffie

Gepubliceerd op 22 maart 2020 om 14:55

Filterkoffie

De laatste jaren heeft koffie een flinke evolutie doorgemaakt. Daar waar we vroeger alleen filterkoffie hadden, geven we nou de voorkeur aan Nespresso of koffie uit onze eigen volautomatische koffiemachine.

 

En net als bij tandpasta kun je tegenwoordig kiezen uit tig varianten. Van espresso en cappuccino tot latte macchiato’s met allerhande shots daar waar de filterkoffie gewoon een bakkie (goedkope) troost was.

 

En als we dan de parallel trekken met webshopsoftware zien we daar een soortgelijke evolutie. Zo zou je de filterkoffie kunnen vergelijken met plain HTML, PHP of Java.

Senseo & Nespresso

Voor de iets oudere mensen onder ons, FrontPage van Microsoft, wat HTML genereerde, was een van de eerste WYSIWYG editors, maar genereerde zoveel overhead aan HTML dat de code tot 10 keer zo groot was als plain HTML. FrontPage zou je met Senseo kunnen vergelijken. Makkelijk in gebruik maar niet het beste (lekkerste resultaat).

En Senseo is dan weer de voorloper van Nespresso wat een meer high-end en luxe ervaring geeft. Goede koffie, makkelijk in gebruik maar ook relatief duur want er moet een Nespressokoffiemachine aangeschaft worden (toch al gauw een €200 en de cups kosten ook eens 40 cent per stuk (ter illustratie, stel je drinkt 5 koffie per dag, dat is 0,4 * 5 * 365, dat maakt €730,- per persoon per jaar).

En laten we niet vergeten dat velen van ons geïnvesteerd hebben in een volautomatische koffiemachine die zelf de bonen maalt, u laat kiezen tussen al uw favorieten (zoals espresso, cappuccino en latte) en zichzelf schoonmaakt nadat er een 50 litertjes doorheen gegaan zijn. Ook hier zijn de kosten niet mals want naast de dure aanschaf (ik heb zelf ooit een prachtige Zwitserse Jura van €699 gekocht) moeten er ook (liefst) 100% arabica bonen in gekiept worden, om de 50 liter een nieuw waterfilter en pilletjes waarmee dat ding zichzelf schoon kan maken.

En als ik dan weer een vergelijking mag maken met webshopsoftware dan denk ik hierbij aan Wordpress (Woocommerce voor de webshop) & Joomla (met Virtuemart voor de webshop), geïnstalleerd bij een hosting provider. Ik heb dit ook jaren gedaan en wat is blijven hangen is dat het altijd zweten was bij installatie van een package of een update (en ja, dat gaat ook geregeld mis en dan is het hopen dat je een backup gemaakt hebt). Dit alles heeft een beetje een amateuristisch karakter door het open source gebeuren, het feit dat je nog alles zelf moet regelen en alles wat mis kan gaan. Zo dien je zelf jaarlijks minimaal €80 aan de hosting provider te betalen (bijvoorbeeld bij Hosting2Go inclusief webhosting en SSL-certificaat).

Volautomaten

Koffie op het terras

Blijkbaar is koffie tegenwoordig zo hot dat mensen bereid zijn om veel geld uit te geven aan een goed bakje koffie. Ik weet niet of u de laatste tijd nog eens filterkoffie gedronken heeft maar onze koffiesmaakpapillen zijn door de 15-bars koffiemachines zo verwend geworden en ook gewend geraakt aan sterke espresso dat we daar niet meer zo vrolijk van worden.

 

En waar kun je de lekkerste koffie drinken met de beste “experience”? Op het terras. Hier krijg je een end-to-end full service kopje koffie aangeboden. Duidelijke prijs en geen verborgen kosten, beste koffiemachines, koekje erbij, gezelligheid, wordt voor je gemaakt en gebracht, geen afwas. Vergeleken met webshopsoftware denk ik hierbij aan oplossingen als mijnwebwinkel en Jouwweb (wat mijn voorkeur heeft). Geen verborgen kosten, integratie met payment provider (iDeal, credit cards, apple pay, paypall, etc.), verzenders inclusief track & trace codes en status updates, google analytics, social media via API’s en geoptimaliseerd voor zoekmachines als Google. Simpel, duidelijk, krachtig en professioneel. Als ik mocht kiezen, ik wist het wel…

 

In tegenstelling tot onze terrassen, die momenteel gesloten zijn door het Coronavirus, zijn alle websites en webshops bereikbaar zolang onze internetproviders niet omkiepen omdat iedereen van huis uit zit te werken (of te Netflixen 😊). In deze rare tijden zijn webshops zelfs ideaal om uw klanten te bereiken zonder uw klant of uzelf in gevaar te brengen.

 

John Kokkelmans, Cloud-Consulting.nl

Coffeelover & Webshopmaker


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.